Samuels side

Her er Samuel sin blogg!
Her publiseres blogginnleggene han skriver fra Den Norske Skole i Paraguay:

Blogginnlegg mai 2019

Hei, jeg har gjort, vært og opplevd mye siden sist. En god del skal jeg vise og fortelle dere om i dette blogginnlegget.

To dager før morsdagen her i Paraguay som er 15.mai, hadde jeg og lillebroren min fest på skolene våre. Før det hadde klassen min tenkt å overraske våre mødre. Jeg ble ikke med for da var vi på vei til Brasil. Da vi kom hjem fra Brasil, gikk vi til morsdags festen på skolen til lillebroren min. Der var det loddtrekning for mødrene og opptreden. Nesten alle vant noe. På min skole var det også loddtrekning for mødrene og opptreden. Min klasse danset og andre klasser fremførte dikt.

På skolen her feirer de også lærerne. Lærernes dag var 30.april og da hadde alle fri. Dagen før lærerdagen hadde vi fest på skolen. Vi danset, spiste kake og ga gaver til lærene. Vår lærer heter Marisel. Hun er snill og hjelper oss. Vi har også andre lærere, for eksempel danselæreren som heter Nicole.

7.mai kom farmor og farfar til Paraguay. Det var skikkelig hyggelig. Vi dro til Brasil noen dager etter at de kom. Det var langt å kjøre til Brasil, men vi kom fram til slutt. Vi stoppet på et hotell på veien. I Brasil var vi i nasjonalparken nær Foz de Iguazu som er en kjempestor foss. Nasjonalparken ligger egentlig også i Argentina. I Foz de Iguazu så vi noen dyr som heter hvitneset nesebjørn eller coatis på spansk. Da vi satt oss på en benk ved nesebjørnene, stjal de maten vår. De var veldig raske og stakk av med matpakken vår før vi skjønte hva som skjedde. Vi tok ikke maten vår tilbake for nesebjørnene kunne ha hatt rabies. Etter det gikk vi til utsiktstårnet. Der så vi en nesebjørn som klatret opp på benken inne i en kiosk. Vi kom også veldig nær fossen Iguazu. Etter det sov vi på et hotell. Neste dag gikk vi til et kjempefint museum. Der så vi masse kult. Det var et museum som hadde dinosaurer, miniatyrer av forskjellige bygninger i verden og voksdukker. På voksmuseet så vi blant annet Michael Jackson, president Trump og Messi. På dinosaurmuseet så vi flere forskjellige dinosaurtyper. I miniatyrmuseet så vi blant annet Eiffeltårnet, pyramidene i Egypt og statuen fra Påskeøya. Den 12.mai kom vi tilbake til Atyrá.

Før de skulle dra, kjørte vi til slangehuset. Det har slanger, skilpadder og krokodiller. Etter det dro vi til fly plassen før farfar og farmor sitt fly fløy av gårde.

Blogginnlegg april 2019

Hola, buenos dias. I dag skal jeg fortelle dere litt mer om det som har skjedd i mars.

I begynnelsen av mars kom mormor og morfar på besøk til oss. En av dagene var vi i San Bernadino og spiste is sammen. Vi var også i Atyrá og viste dem rundt, og vi var en tur i Asunción for å kose oss. Det var gøy å treffe dem igjen.

Jeg hadde bursdag da mormor og morfar var her i Paraguay. Det var mange gjester på bursdagen min, faktisk ca. 40 personer. Vi hadde noen leker, pølse med brød og masse kake. Jeg fikk mange fine gaver.

På skolen har vi forskjellige tema i de forskjellige månedene. Temaet i mars var solidaritet. Solidaritet handler om å hjelpe noen andre og om vennskap og om å stå sammen. For at vi skulle vise solidaritet, tok vi forskjellige matvarer med til en dame som var gammel og blind. En gang var det en jente i klassen vår som skadet øyet sitt på grunn av at noen kastet en type frukt mot henne og ved et uhell traff øyet hennes. Vi viste solidaritet ved å arrangere loddsalg på skolen for å hjelpe familien med å betale legeregningen.

Nå begynner jeg å glede meg til jeg kommer hjem til Norge. Jeg ønsker dere alle sammen en fin påske.

Blogginnlegg mars 2019

Hei 4b, jeg skal fortelle dere om noe som jeg ikke skrev i forrige innlegg. Nemlig om frukt og dyr.

Stjernefrukt er en frukt som de har i Paraguay. Jeg pleier å spise frukten på Hogar Norma, som er ca en halvtime unna oss. Hogar Norma ligger i Ypacarai i Paraguay. Frukten heter stjernefrukt fordi når du skjærer den, ser det ut som en stjerne. Fargen er gul eller grønn, når den er brun er den overmoden. Frukten smaker surt når den er grønn og søt når den er gul.

Guayaba er en frukt som du kan finne her i Atyrá. Den er grønn eller gul utenpå og rød inni. Den er søt. Du kan spise skallet og frøene. Mange lager syltetøy av guayaba.

Kaktusfrukt er en frukt som du kan finne i Bolivia. Den er gul utenpå og rød inni. Søt og har masse frø. Kaktusfrukten er liten. Jeg smakte den i La Paz.

Mansanita er en frukt som er her i Atyrá. Noen som vi kjenner har mansanita-tre. De heter Brenda, Natalia og Lizet. Mansanita er rød og liten og ligner på moreller. Mansanita betyr et lite eple, men det smaker ikke som eple. Når frukten er grønn er den ikke moden. Mansanita er en søt frukt.

Kokosnøtt er vanlig i Paraguay, men her er de små som plommer og runde. Fargen er grønn eller brun og inni er den gul, svart og hvit. Det gule bruker de til mat for dyr og det hvite spiser vi. Det lages også såpe av kokosnøtt. De finnes både i Ypacarai og i Atyrá.

Jeg lager noen ganger juice av frukt. Jeg bruker mest appelsin og sitron. Jeg kan vise dere oppskriften til juicen. Først finner du frem: en frukt, sukker, vann, en sil, en kopp og en kniv. Så tar du og skjærer frukten i to. Du tar silen oppå koppen, holder frukten over silen og klemmer saften ut av den. Du heller litt vann oppi koppen med saften til frukten. Du blander det med sukker, også er du ferdig.

Lama er et dyr i Bolivia. På en restaurant i Potosí spiste vi lama. De serverte det med saus og grønnsaker. Det var veldig godt. Lama ligner på en lang sau. Mange lager tøy av ullen fra lamaen.

Hei, vet dere hva? Ranita på spansk betyr liten frosk! Vi oppdaget det ikke før Natalia og jeg så på klassebilde som ble tatt i 2015/2016. Forresten Natalia er barnepasseren vår. Det var hun som spurte meg om hva læreren min het og gjorde meg oppmerksom på at det betyr liten frosk.

Blogginnlegg februar 2019

Hei. Jeg har noe nytt å fortelle dere. Denne gangen både fra Paraguay og Bolivia.

I januar var jeg på barneleir i Ypacarai i Paraguay. Det var gøy! Barneleiren hadde badebasseng. Vi ble delt inn i forskjellige lag. Mitt lag vant.

Etter barneleiren kjørte jeg og familien min til Bolivia. I Potosí gikk vi i en gruve. Der så vi «Tios» som de trodde var en gud i gamle dager. Vi så også stalagmitter og stalaktitter. Vi fikk med oss steiner fra gruven.

Vi måtte overnatte i bilen i en landsby som het Padcoyo, fordi bilen vår hadde problemer. Det var iskaldt i bilen, men vi klarte oss.

Vi dro helt til Titicacasjøen
Isla del sol er en øy i denne sjøen. Vi var der på øya for å se på ruiner etter Incaindianerne. Der spiste vi pizza med kirsebær på. Vi måtte gå langt for å se ruinene.

I Bolivia finnes det en saltsjø som er enorm. Vi gikk på sjøen, vannet var lavt men det hadde masse salt under seg. I saltsjøen var det små geysirer. Der hvor geysirene sto var det dypt.

Men nå er vi i Paraguay igjen.

Blogginnlegg i juni 2018

Den 20. mai skulle vi til Norge. Man må ta tre fly for å komme til Norge fra Paraguay. På det andre flyet fikk vi se på tv-skjerm. Det var en lang reise. Vi var borte en måned og har nå kommet tilbake til Paraguay.

Dette skjedde imens jeg var i Norge:

Onkelen min forlovet seg i USA i fjor. Onkelen min bor i en leilighet i Oslo. Bryllupet til onkel og tante var veldig fint og det var fint vær. Hele familien var der.

Vi dro også til et sted der folk gjemte seg under krigen. Hytta ligger i Rondane, og heter Reiret. Turen til reiret var lang. Først måtte vi kjøre og så måtte vi gå. Det var veldig spennende.

Da jeg var i Trondheim besøkte jeg skolen min. Det var veldig gøy. Det var gøy å leke med vennene mine igjen. Det er lenge siden jeg så de sist.

Mamma hadde bursdag mens vi var i Norge. Bursdagen var fin. Vi spiste jordbær med is, trøfler og en slags sjokoladekake.

Blogginnlegg i januar 2018

Det har vært jul. I Norge er det kaldt og her er det varmt fordi i Norge er det vinter når det er jul mens her er det sommer. Vi spiste kalkun på julaften. Vi feiret med en familie i kirka og studentene. Det var koselig.

Vi feiret nyttårsaften på et hotell. Hele familien så på fyrverkeri. Det var svømmebasseng der, og vi badet tidligere på dagen.

I sommerferien går jeg på feriekoloni. Feriekoloni er en slags skole. Der spiller vi fotball. De har også svømming, men det har jeg ikke vært med på enda. Feriekolonien er gøy.

Pappa har hatt bursdag. På bursdagen til pappa dro vi for å bade. Når vi var hjemme kom noen på besøk og studentene var der også. Etterhvert spiste vi kake.

Jeg har vært på barneleir og der overnattet jeg alene. Der var jeg på en gruppe som het «Locro». Det var fem grupper til sammen som konkurrerte mot hverandre. Vi hadde også bibelstudier og møter.

Bilder kommer…

Blogginnlegg i november 2017

Jeg har hatt eksamen. Vi hadde Comunicaciòn examen (= spansk), Guarani, Vida Social y Trabajo (= samfunnsfag),  Matemática (= matte) og Media Natural y Salud (=naturfag/helse).

Det var lett og litt vanskelig.

Jeg har fått en ny kanin. Den heter Capuchino. Den er veldig søt, liten og lyse brun. Capuchino liker salat og gulrot.

Her i Paraguay er det varmt fordi det er snart sommer. Snart er det sommerferie. I Norge er det snart juleferie. I Norge er det kaldt og mye snø. Når det er jul her så er det ikke snø.

Blogginnlegg nr 2 i oktober 2017

Hei. Nå for du høre mer om Paraguay.

Det regner mye for tiden, og i dag er det både regn og hagl. Det er også mye lyn og torden her i Atyrà.

På søndag kommer det nye studenter. Det er bare tre studenter som skal komme i år. Jeg vet ikke hva de heter ennå.

Det er en jente som heter Marisel som er her en liten stund, hun sover om natta på internatet. Marisel er veldig grei. Hun hjelper oss med spansk, fordi hun kan snakke både spansk og norsk.

Mer skriver jeg i neste blogg. Ha det bra.

Blogginnlegg nr 1 i oktober 2017

Hei, nå er jeg i Paraguay og jeg har skrevet mer.

Jeg har vært i Paris og der har jeg vært på toppen av Eiffeltårnet. Vi måtte ta den rosa bussen for å komme til vårt hotell. Vi fikk frokost der og vi var der i ett døgn.

Vi har fått en ny volontør. Hun heter Sanan og hun er en av de forrige ungdommene. Hun skal være sammen med oss i ni måneder.

Jeg har vært i paraguaysk skoleparade. Jeg fikk holde flagg i skoleparaden. Jeg har holdt flagg fordi jeg fikk den beste karakteren.

Dette var alt, du får høre mer senere.

Blogg juli

Hei igjen!

Nå har jeg også ferie, men jeg har vinterferie og dere har sommerferie.

Dette har skjedd siden sist:

Gaute som var læreren min på den norske skolen her i Paraguay, har dratt tilbake til Norge. Jeg får ny lærer i oktober.
Det var litt trist at Gaute måtte dra fra oss.

Før Gaute dro, gjorde vi noen kjemiforsøk sammen på skolen. Vi blandet vann og bakepulver inni et lekeegg og kastet det på bakken. Da kom det en liten eksplosjon. En annen dag prøvde vi å blande mentos og Cola. Det ble til en fontene. Se bilder.

Vi har også vært i en reptilpark. Det skal jeg fortelle om senere.

Neste måned (august) er jeg i Norge. Vi sees der.

Her er bilder:

Blogg Samuel april, mai og juni

Nå er det veldig lenge siden jeg har skrevet på bloggen, og jeg har mye å fortelle dere.

I påska var vi i Curuguati. Der bodde vi på et hotell.

I Curuguati besøkte vi en indianerkoloni. Der kjøpte vi ekte pil og bue. Vi lekte «har’n» med indianerbarna og vi ga dem påskegodteri. Det var 170 indianerbarn, så vi tok med 7 kg godteri og kjeks.

Vi har vært i en dyrepark i Asuncion. Der så vi pantere, løver, tigere, aper, elefanter, strutser og geiter.

Vi har kjøpt en kokosnøtt. Vi måtte borre hull i kokosnøtta. Vi tok et sugerør oppi hullet og smakte på melka. Det smakte rart!

14.mai er nasjonaldagen til Paraguay.
Den ble feiret fredagen før nasjonaldagen. Jeg danset på scenen sammen med klassen min på plazaen.

På 17.mai pynta vi oss. Vi hang opp det norske flagget. Vi inviterte gjester som er fra Norge. Vi hadde potetløp i hagen, vi spiste sammen og vi spilte kort.

Denne uka har jeg eksamen i spansk, guaraní og matematikk.

Når jeg kommer til Trondheim i september, kommer jeg på besøk til 3.trinn. Da kan jeg fortelle mer om hvordan jeg har det i Paraguay. Siden det er vinter her, har jeg skole i hele juni og juli. Jeg kommer også til å skrive mer i bloggen min, og dere kan lese selv om dere har sommerferie.

God sommerferie!
Hilsen Samuel

Blogginnlegg 03.04.2017

Hola amigos.

Den 11. februar dro studentene og vi til Pedro Juan. På vei dit stoppet vi i Choré, der var vi på møte. Dagen etter dro vi videre mot Pedro juan. Vi var der i 4 dager. Den ene natta sov vi på et stort hotell. De andre nettene var vi på et lite hotell.

Svartstripe ble stjålet av en tyv. Derfor fikk vi nye kaniner i slutten av februar. De heter Kanino og Tapiti. I dag hadde Tapiti et sår på øret.
Tapiti og Kanino liker salat. Tapiti er brun og hvit. Kanino er bare brun.

Nå har jeg begynt i 2. klasse. Vi er 26 elever i klassen og vi har ikke nok pulter, så vi må dele på pultene. Fagene jeg har er spansk, matte og guaraní. Guaraní er det andre språket i Paraguay. Skoledagen er mellom 7 og 11. Vi har 2 friminutt.

Fredag den 10. mars feiret jeg bursdag. Først feiret jeg på skolen. Vi drakk brus, spiste kake og popcorn. Jeg fikk en gave på skolen. Vi feiret på kvelden med Piñata og trampoline.

Lørdag den 11. mars var bursdagen min. Vi dro til stranda i San Bernardino for å bade. Etter vi hadde badet dro vi til Burger King.
Takk for bursdagshilsen på film fra 2b på Dalgård skole.

Studentene dro på fredag 31. mars tilbake til Norge. Det var veldig trist.

Rohechanga’u (guaraní; jeg savner dere).

Blogginnlegg 28.01.2017

Hola amigos. Her kommer ett nytt blogginnlegg.

Rett før jul var vi i Brasil. Der var vi ved en diger foss som heter Iguazu. Vi raftet opp til fossene, og kjørte gjennom noen av fossene. Da ble vi skikkelig bløte! I Brasil bodde vi på et kjempe fint og stort hotell. Der badet vi masse, både utendørs og innendørs, og vi spilte bowling der.

På lillejulaften pynta vi juletre. Her bruker de blinkende lys på juletreet. Det ble et kult juletre.
Vi åpnet gaver tidlig på julaften. Jeg fikk blant annet en tverrfløyte. Senere på julaften fikk vi gjester på besøk, det var pastorfamilien. Til middag var vi 15 personer, fordi studentene feiret med oss. Vi spiste kalkun som vi pleier i Norge, og peceto og sopa slik de pleier i Paraguay. Peceto er saftig kjøtt fra ku og sopa er maiskake. Helt til slutt så vi og sendte opp fyrverkeri, og akkurat kl 12 på natta klemte vi hverandre og sa god jul.

2. nyttårsdag kjørte det racerbiler rett utenfor huset. Fordi det var Dakar Rally i Atyrá den dagen. Vi så lastebiler, motorsykler, firhjuling og racerbiler. Jeg og familien min kjørte opp til starten av løpet og der hentet vi studentene. Ovidio var der med vann som han solgte. Det var veldig varmt den dagen, da er det viktig å ha nok vann.

FILM: Hilsen fra Samuel til 2B ved Dalgård skole.

Blogginnlegg 16.12.2016

Hei.

Her er et nytt blogginnlegg.

Siden sist har dette skjedd:

Vi har fått 6 ungdommer fra Norge på besøk. De skal ha praksis her i Paraguay ca 4 måneder. De heter Erlend, Marie, Åsfrid, Reidun, Johannes og Sanan. Jeg pleier å spille fotball med dem, eller leke med Svartstripe med dem.

Tidligere i uka ble mamma redd fordi det var en stor edderkopp på kontoret. Mari som jobber for oss sa at den var giftig. Mari tok en kost og drepte den. For en modig hushjelp vi har.

Akkurat nå har jeg sommerferie fra skolen min som heter San Fransisco, men jeg må ha norsk skole med mamma og pappa hver dag. Snart skal vi til Brasil. Der skal vi bade masse og se på fossen som heter Iguazu.

Vi skal hjem igjen for å feire julaften i Atyrá.

God jul alle sammen.

Blogginnlegg 11.11.2016

Dette er noe av det som har skjedd siden sist.

Det har vært bursdagen til Atyrá. Jeg gikk i parade. Det liknet på 17.mai. Vi kjøpte is.

Jeg har fått en kanin som heter Svartstripe. Den er ganske søt. Jeg fikk den når den var baby.

Svartstripe liker salat.

Jeg har vunnet 2 fotball kamper på skolen. Laget mitt er Brasil. Jeg fikk brus som premie. Det var på kvelden.

Jeg har hatt feber i denne uken. Jeg hadde 38,3, men nå er jeg frisk igjen.

Blogginnlegg 03.10.2016

Jeg har vært her i Atyrá i 12 dager.

Nå vil jeg skrive om naturen. Her har jeg sett palmer, mangotre, sukkerrør, banantre. Jeg har smakt på sukkerrør. Nå vil jeg fortelle om dyrene jeg har sett i Atyrá. Firfisle i vifta vår, kolibri oppi treet i hagen vår, kakerlakk i kjøkkenskuffa, maur i huset, stor gresshoppe oppi koppen, fuglereir i hagen, løshunder i gata, høner på veien og papegøye i parken.

Jeg har vært 2 ganger på søndagsskole. Der har jeg lært om Jesus.

Jeg har gått på skolen her i 1 uke, men i dag har jeg fri. Der lærer jeg om matematikk og spansk.

I morgen skal jeg gå i parade, fordi Atyrá har bursdag.